"A reggae-t nem hallgatni kell, hanem érezni.Aki nem érzi,az nem ismeri!"(Bob Marley)
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Előadók
 
Bob Marley
 
Buju Banton
 
Burning Spear
 
Capleton
 
Damien Marley
 
Dreadlock,Raszta
 
A Ganja (Marihuana)
 
G-Mail belépés
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Nézzétek meg:
 
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
A Korai Dreadlock
A Korai Dreadlock : A KORAI DREADLOCK ÉVEK

A KORAI DREADLOCK ÉVEK

  2005.04.23. 00:31

Mint láthattuk .....

A KORAI DREADLOCK ÉVEK

Mint láthattuk a korai rastafari mozgalom számos vonásában különbözött attól, amit ma mi Rastafarizmusként ismerünk. A korai csoportok virágzásának idején - 1940-es évek vége - velük párhuzamosan (sok esetben a részeként) a dreadlock idõszak is elkezdõdött. Néhány fiatal rastafari, akik sokszor magányosan tévelyegtek az utcán, voltak a dreadlock mozgalom megalapítói és elsõ jelentõs képviselõi. Taf "Testvér", Pete, Firsop "Testvér", Badaman és Watson (Wato) a dreadlock korai képviselõi, fiatalok akiket a vallás iránti elkötelezettség irányított. Az egyik legismertebb "tábor" Watson nevéhez kötõdik, s a központ nem máshol volt, mint Trench Town-ban. Ezen táborok (hiszen több is volt) adtak helyet a közös imádkozásoknak s vitáknak. Ezenkívül ezekben a táboroknak egyik jellemzõje volt a ganja fogyasztás. Mint már olvashattunk a korai rasta mozgalmak szabályozták a ganja fogyasztást (egyértelmûen azonban nem volt tiltott), ez egy jelentõs különbség lesz majd a korai rasta és a dreadlock rasta között. Azonban ez egy késõbbi történet. A korai dreadlock táboroknak is voltak egyes szabályai:

1. Addig nem lehetett elhagynia senkinek sem a tábort, míg a ganját el nem fogyasztották.
2. A pipát, csészét (késõbb jointot) mindig balról jobbra kellett körbe adni.
3. Fel kellett emelni (mintegy tisztelegve) a pipát/csészét mielõtt valaki beleslukkolt/kortyolt.
4. A pipát csak akkor lehetett kiüríteni, ha már az összes kender elégett s nem elõbb.
5. Jó magatartás a táborban.

Ez az utolsó szabály a rendõrség miatt volt igazán fontos. A kezdeti táborok központjában a ganja fogyasztás állt, s bár számos ilyen tábor létezett, azonban csak Wato tábora alakult át egy szervezetté, amelyet õk Fiatal Fekete Hit-nek neveztek (Youth Black Faith). A szervezet 1949-ben alakult meg, s tagjaik között fõleg olyan fiatalok voltak, akik az 1930-as években élték serdülõkorukat, s ezekben az idõkben költöztek vidékrõl Kingstonba. A szervezet sok mindenben különbözött a korai mozgalmaktól, azonban a legfontosabb pont talán az volt (s ez lesz minden elindítója?), hogy demokratikus szervezetként épült fel. Míg a korai rasta szervezetek vezetõi nagyon fontosnak tartották a folklór hagyomány számos elemét beépíteni a mozgalomba, addig a F.F.H. számos elemét egyszerûen Istennek, idegennek s feleslegesnek nyilvánított. Többek között ilyen volt a számos gyertya használata, minden színû gyertyának más funkciója volt, s speciális erõket tulajdonítottak nekik, mint pl.: "A gyertya mely képessé tesz engem látni, de engem nem látnak". A fiatalok szerint a gyertyák égetése felesleges volt, mivel János apostol Krisztust nevezte meg, mint az "egyetlen arany fényt". Azonban Watoék érdekes módon a korai vezetõknek tisztelettel adóztak, mint a hit tanítóinak, csak szerintük a rastafari mozgalom megérett a reformálásra, s ezen reformáció egyik eleme a "mágikus elemek" elhagyása. Egy másik elem volt a szakáll hordásának nyilvános elismerése, s bár néhány rasta már a 30-as években is hordott szakállt, nem volt teljesen elfogadva, s a korai vezetõk rendszeresen simára borotválták arcukat. Ide kapcsolódik a dreadlock (a rasta haj) nyilvános és "intézményesített" viselése is, ugyanis ez sem volt elterjedt. Mind a haj s mind a szakáll el nem terjedésének oka az volt, hogy ebben az idõben ez "ápolatlanságról" árulkodott (mintha csak a ma európai nõket hallanám). A dreadlock "harcosok" - errõl egy kicsit késõbb lesz szó - voltak az elsõk, akik pont a közvélemény megbotránkoztatása miatt és természetesen a Sámson mondához igazodva az 1950-es évek körül elkezdik a dreadlock-ok használatát. Ekkor következik be egy szakadás a mozgalomban, méghozzá a dreadlock-ok és a "fésültek" házát/táborát lehet elkülöníteni, azonban ez utóbbi a 70-es évekre már nem jelentõs (azonban a rastafarizmus nemzetközivé válásával ez a probléma újra felvetõdik, s a Jamaika társadalmon kívül élõk - fõleg nem afro-származásúak - már sokszor definiálják magukat rasta-nak dreadlock nélkül).

Ahogy az F.F.H. szervezete növekedett a többi mozgalom szervezettsége is megszûnik, a posztok mint káplán, "víz-anya" stb. s egy egyszerûbb és demokratikusabb "igazgatás" veszi át helyét az új dreadlock mozgalmakban. Két jelentõs poszt keletkezik: az egyik az "ülnöké" (ez a szó szerinti fordítás; magyarban az elnököt használnánk, azonban szerintem ebben az esetben jobb az ülnök kifejezés), a másik pedig az írnok (szószerint: a tableman). Az ülnök feladata volt a találkozások levezetése, s a fõ szószólóként is tevékenykedett. Az írnok pedig az asztalnál helyezkedett el, s õ adta oda az elõre kiválasztott könyveket s idézeteket, melyekbõl felolvastak, ez azért fontos funkció, mivel a tagok nagy része nem tudott olvasni. Eleinte átvették a korai mozgalmak jegyzõkönyveit s taglétszám regisztrációt, azonban ezt késõbb eltörölték, mivel mindenkinek joga volt hallania az igét.

Azoknak, akik betölthettek ilyen fontos szerepeket, nagyon szigorúnak kellett lenni önmagukhoz s példamutatónak, s nem utolsósorban a "a bibliai törvények" minél szigorúbb betartójának. Ekkor érdemelhették ki a "Félelmetes" (Dreadful) vagy "Harcos" (Warrior) nevet. A szervezetnek egy héten csak egy istentisztelete volt, s ezt minden hét szerda éjjelén tartották. A tagok csak a "vallási elõírások" betartásával érdemelhették ki a "harcos" címet, s így nem is az ülnöki poszt vagy az írnoki poszt, hanem a vallásos meggyõzõdés vihette elõre õket. A "Dreadful" és "Harcos" "kitüntetõ" neveken kívül késõbb bibliai neveket is "adományoztak", úgymint "A Villámlás Fia", avagy Jézus, Áron stb... Mint már olvashattuk a F.F.H. szervezet találkozóin központi szerepet kapott a ganja fogyasztás; ami ellentétben állt egyes korai rasta mozgalmak hagyományaival. A 2. Világháború után a rendõrség különösen drasztikusan lépett fel a kenderszármazékok ellen, ami természetesen a birtoklást és fogyasztást meglehetõsen veszélyessé tette. Mivel közismert volt, hogy a rasták gyarmatosító ellenes magatartása, a kormánynak nem tartott sokáig rájönnie, hogy milyen jó okot ad a rasták ganja fogyasztása a bebörtönzésre, s így a mozgalom lejáratása már a kezdetekkor megkezdõdött. Ennek kiküszöbölését szolgálta Hinds szigorú szabálya. Az F.F.H. szervezete azonban ennél tovább ment, és intézményesítette a ganját a rastafari reformmozgalom részeként. Ennek a lépésnek nagyon egyszerû oka volt: A ganjában nincs semmi rossz, s ha a kormány "rátámad" az emberekre csak azért mert fogyasztják, akkor ezen támadásnak motivációja az emberek elnyomása iránt vágy. Ahogy egy tag beszámol errõl: "Nem tartottuk a ganját bûncselekménynek. Megmutattuk a rendõröknek, hogy inkább verjenek szét minket. Isten azt mondja: A gonosz dolgok ezen a földön a kézzel készített dolgok. Ezek hoztak romlást az emberi nemre, ezek pusztítják el az emberiséget. Szóval ez (mármint a ganja) Isten természetes ajándéka...". S hogy biztosra menjenek, hogy a tagok a ganját csak a vallási gyakorlatok alkalmából és meggyõzõdésük miatt fogyasszák, a szervezet azt tanácsolta a híveknek, hogy ne tartsák maguknál azt.

Fontos különbség a korai rastafarizmus és a dreadlock rastafarizmus között, hogy a dreadlock szervezetek sokkal demokratikusabb mûködést engedtek lehetõvé, s a vezetõk a szervezet álláspontjait, véleményét a hit/vallás doktrínáival sokkal hatásosabban védelmezték mint Hinds vagy Howell, akik sokszor csak misztikus teóriákkal álltak elõ.

Talán még ennél is nagyobb differencia a két idõszak (mozgalmi ágak) véleménye, hogy miként kell viszonyulni a társadalomhoz. Míg Hinds és Howell meggyõzõdéses konformista vagyis kerüli a társadalmi intézményekkel való ütközést addig a dreadlock szervezetek kifejezetten keresték a konfrontációt. Mi sem jellemzi jobban ezt mint, amikor is 1954-ben három tagját az F.F.H.-nak letartóztatták Trench Town-ban, megtagadták nevüknek közlését - pontosabban azt mondták, hogy Isten Népe a nevük - a tárgyalásra az egész szervezet elment. Ehhez az eseményhez kapcsolódik a "Back Them Up!" (Vissza Velük) kifejezés elterjedése a rastafari mozgalomban, amely tulajdonképpen ma már szószerint nem jelent semmit, csak egyszerûen a nem tetszés jele. Wato ekkor használta elõször "Fire! Burn!" (Tûz! Égj!) kifejezést, amelyet ma gyakran hallhatunk a fiatalok között (s a reggae elõadókról ne is beszéljünk), s a tûz ekkor vált a kihívás jelévé a rasta mozgalomban. Egyébként az ügy vége az lett, hogy 3 hónap után elengedték a "tetteseket". Az F.F.H. szervezetre (s késõbb a rastafarizmusra egészében) jellemzõ lesz a "spirituális" háború - nem kérnek engedélyt a felvonulásokra s Istent nevezik meg, mint engedélyezõt - de a legfontosabb kulturális "fegyver" a rituális tánc: a nyabinghi; melyrõl az elõzõekben már beszámoltam, s nem egy új jelenség a mozgalomban. Ellentétben azonban a korai rastafari hagyománnyal, a 60-as években ez a fajta tánc nem csak a fehér elnyomók ellen irányult, hanem a feketék ellen is. Egyébként a nyabinghi az F.F.H.-ba egy Badaman nevezetû vezette be, aki egy mentorától kapott könyvbõl tanulta. A nyabinghi tánc eredetileg egyfajta rontást hozó eseményként írhattuk le, azonban az 1960-as években a nyabinghi célpontja a politikai "ellenségek" lettek (általánosan: Babylon).

Jelentõs átalakulás figyelhetõ meg a nõk megítélésében a 40-es évek mozgalmaihoz képest (egyébként a késõbbiekben még változik ez a helyzet). A korai mozgalmak nem sokat törõdtek a nõ szerepével; Howell-nek magának 13 felesége volt, míg Hinds-nak két gyereke is született 1 hónap különbséggel. A dreadlock-ok elítélték az effajta viselkedést. A promiszkuitás elítélését, azonban nem a férfiak gyarlóságával magyarázták, hanem a nõk "gonosz" oldala volt a promiszkuitás oka. A dreadlock-ok elérendõnek tartják (ekkor még s késõbb is egy ellentmondásos viszonyról beszélhetünk a gyengébb nemmel) a cölibátust. Mindenesetre sokan akik hálnak feleségükkel (párjukkal), számukra számos szexuális tabu él (többek között ilyenek: orális szex, menzesz alatti szexuális kapcsolat, elõjáték, végjáték). Ezenkívül a nõk sosem fõzhetnek számukra s a rituális füvezéskor is külön kellett lenniük. A nõk elutasítása egyébként a menzesz alatt a legradikálisabb (ebben talán az élen a bobo dread-ek járnak, de errõl majd késõbb többet olvashatunk).

A legfontosabb s a mai napig tartó hatást talán a jamaikai nyelv fejlõdésére/alakulására kifejtett hatásban figyelhetjük meg. Az úgy nevezett "Dreadtalk" (rasta beszéd) kialakulása ugyanis ezen évek alatt kezdõdik. Hogy mirõl is van szó? Meglehetõsen nehéz magyarul felvázolni a helyzetet, mivel fordításban az egyes szavak nem fejezik ki ugyanazt, mint az angol (patois) megfelelõjük. Azonban valamilyen szinten magyarul is vannak hasonló szófordulatok, például rövidítések: tudom - tom stb... Mindenesetre most azoknak, akik valamennyire tudnak angolul (s tudom sokan vannak ilyenek) leírom egyes jelentéseket, amelyet a mai napig még sehol sem láttam magyarul elmagyarázva, pedig a reggae szövegeknél jól jöhet néhány ilyen információ.

Dreadtalk

Néhány Dreadtalk kifejezés (az elöl álló mindig a rasta kifejezés)

Seen = yes = igen
Overstand = understand = megért

Ezek voltak az elsõ szavak, amelyeket "kitaláltak". Azonban az effajta "nyelvújítás" tulajdonképpen nem is volt új, mivel a jamaikai angolt (patois) elõször is a rabszolgák használták, hogy a fehér elnyomók ne értsék meg amit beszélnek. Tulajdonképpen egyfajta nosztalgia s nacionalizmus miatt nyúltak vissza ehhez a hagyományhoz a rasták. A legfontosabb, s ez valóban új volt, az "I" bevezetése. Az "I" angolul én-t jelent (a magyarban "áj"- ként ejtjük). A rastafariknak azonban szintén egyet jelent a római I. -el, mely "Selassie" nevét követi. "I" helyettesítheti az egyes szám elsõ személy bármely alakját (pl: enyém, engem, nekem stb). Mivel mindenki egy "I" (én), a rasták nem használják a mi kifejezést, hanem "I and I" (én és én szószerint de itt = én és te). A dreadtalk legfontosabb kifejezése az "I" s számos szóban használják:

Idrin = Brethren/Bredrin = testvérek
Iternal = eternal = örök
Iowa = hour = óra
Imes = times = idõk
Ireator = Creator = Teremtõ
I-ses = praises = imák
Irie = számos jelentéssel bírhat, jelentheti, hogy betépett (jól érzem magam), de egyszerûen jó, OK, vagy igent is jelenthet.

Ha mindenki "I" (vagyis én - egy-én), akkor nincs hely a második személynek sem. Tehát ha valaki azt mondja, hogy "I see I with I gal", az a következõket jelentheti:

1. Lát(talak) a barátnõmmel.
2. Láttalak a barátnõddel.
3. Te láttál a barátnõmmel.
4. Láttál engem a barátnõddel.

Az, hogy mikor mit jelent igazán, csak a szövegkörnyezet döntheti el, de gondoljuk meg, azért nem mindegy... A következõkben további patois kifejezéseket lehet olvasni a teljesség igénye nélkül...

Downpression = oppression = elnyomás
Menlai, Menlow = Manley (jamaikai miniszterelnök volt, gúnyosan használva)
a = is, are, am, be stb. = létige összes elképzelhetõ alakja
an' = and = és
anyting = anything = valami
'ave = have = birtokolni valamit
bokkle = bottle = üveg
bredda = brother = testvér
cyaan = can = tud, képes valamire
dat = that = az
dawg = dog = kutya
de = the = az, a (határozott névelõ)
desso/deh/dideh = there = ott
dem = them = õk, õket
dis = this = ez
djink = drink = ital
dung = down = le
ebryting = everything = minden
fe/fi = for, to = elöljárószó
fraid = afraid = félelem
gi = give = adni
gwan = go on, went = gyerünk tovább, ment
i' = it = az (dolog)
I-sah = alright sir = minden rendben uram, oké
inna = in the = benne valamiben
Jamdung = Jamaica = Jamaika negatív értelemben
Jah-make-ya = Jamaica = Jamaika pozitiv értelemben
jus' = just = még
lef' = left, leave = hagyni, hagyta stb.
lick = hit, beat = ütni
likkle = little = kicsi
madda = mother = anya
mawnin = morning = reggel
mek = make = csinálni
notting = nothing = semmi
nuh = not = nem, nincs
odder = other = másik
ongly = only = csak
outta = out of = valamin kívül
pon = at, upon, on = elöljárószó, valamin rajta, valaminél stb.
sah = sir = uram
seh = say, that = azt mondja, hogy...
sen' = send = küld
smaddy = somebody = valaki
tan deh = stand there = ott áll/rajta van
tek = take = venni (nem vásárolni értelemben)
ting = thing = dolog
wey = which, what, where = kérdõszó pótló úm.: melyik, mi, hol stb.
wid = with = -val, -vel
yah = here = itt

Agony = a szexuális együttlét, vagy pedig egy az aktust imitáló táncstílus megnevezése (csípõ rázás!)
Almshouse = Bármi ami negatív
Babylon = általánosan: az elnyomó nyugati társadalom sokszor a rendõrséget, rendõrt értik alatta
Baby mother = tinédzser anya
Baggy = harisnya, ha "guns in her baggy": figyelmeztetés, hogy a lány nagy valószínûséggel vmi nemi úton terjedõ betegséget hordoz
Bakra = fehér ember
Baldhead = a nem rasta ember
Balm = egyfajta népi gyógymód, jamaikai füvet (kannabiszt) is használnak
Bandulu = svindli
Bangarang = zaj, fújolás
Bashment = a soundsystem session, vagy hogy nõ jár az utcán
Batty boy = homoszexuális
Beanie/beenie = kicsi, kis
Big people music = az 50-es évek zenéje, fõleg a soul, amelyet Angliában adnak ki, majd Jamaikában nagy számban vásárolják idõsebb lakosok
Big up = üdv, tisztelet
Bobo Dread = Prince Emanuel Edwards féle rastafari követõ, gyakran turbánt viselnek
Bongo = kis dob, amelyen ujjakkal lehet játszani, de szintén használatos az afrikai származású emberekre
Boops = strici (pontosabban: az olyan, aki több nõvel mutatkozik egyszerre)
Boopsie = kurva (pontosabban: a nõk, akik a boops-szal mutatkoznak)
Bow = orális szex
Brawta = egy kicsit több, egy kis extra
Browning = félvér nõk megnevezése (csokibarna)
Cabbin stabbin = nemi aktus
Carry go bring come = pletykát terjeszteni
Chronic = fû
Combination = singjay és DJ páros stílus
Copasetic = minden rendben
Cuss-cuss = bizonyíték
Dancehall = (1) ahol a zenét játsszák (tánctér), azonban Jamaikában ez nem igazán disco, hanem inkább egy nyitott hely, ahol a sound system-ek nyomják a muzsikát (2) tulajdonképpen minden jamaikai zene valahol dancehall-nak számít, de inkább használatos az 1970-es években elkezdõdött zenei forradalomra a reggae-n belül. Az érdekesség, hogy már elõre felvett dallamra nyomják a DJ-k s az énekesek is, a korai ragga és dancehall között nincs számottevõ különbség.
Dibby dibby = gyenge, gyakran használják az ellenfél sound megnevezésére
Diss = nem mutat tiszteletet
Don = a keresztapákat illetik ezzel a szóval, a filmbõl kölcsönözve a megnevezést
Do-over = egy új szövegében változtatott régi - vagy külföldi - felvétel
Dread = rövidített formája a "natty dread"-nek, melynek jelentése: rasta dreadlock-kal, azonban ilyen formában használják komoly dolgokra, pl: dread time - komoly idõk
Dub = egy felvétel remix változata, általában csak a vokállal, vagy csak a zene. "Dub a reggae karaoke" - Bunny Lee. 1973 óta minden híres számnak kiadták a dub verzióját a 7" és 12" lemezek B oldalán.
Dubplate = speciális zenei, vokális felvételek, amelyek csak limitált példányban férhetõek hozzá (fõleg sound systemek-nek készülnek speciálisan)
Dunny = pénz
Duppy = szellem
Flex = viselkedni
Ganga Lee = gengszter
Ginnal = az olyan ember akiben nem lehet megbízni, vamzer
Gorgon = olyasvalakinek a megnevezése, akitõl félni kell (vagy legalábbis tisztelni)
Grounation = rasták összejövetele, ahol többek között felolvasnak a Bibliából, dobolnak, énekelnek
Heartical = vki, aki rendelkezik a szükséges képességekkel a munka elvégzésére
Herb = kannabisz levél
Higgler = utcai árus
Hits from the bong = a vízipipából (pipából) slukkolni
Irie = finom, jó, gyakran használatos üdvözlésként
Ital = természetes, a rasták által kedvelt organikus (bio) ételek megnevezése
Joe Grind = olyan férfi, aki akkor látogatja szexuális együttlét céljából a nõt, mikor annak férje vagy barátja nincs otthon
Kiss me neck = kifejezés, jelentése: Megleptél
Labba labba = beszéd, szöveg, gyakran a hadova értelemben
Lick shot = tüzelni fegyverrel, de szintén jelenti a rágyújtást is pl: egy jointra
Mampy = kövér nõ
Massive = nagy, jelentõs, ha sound system-nél használják, akkor a követõkre értik
Natty = ld. Dread

Tényleg a F.F.H. volt az, amely teljesen megreformálta a mozgalmat?

Most láthattuk, hogy milyen változások mentek végbe a mozgalomban, s tulajdonképpen a fõ értékek közül sok minden (a lényeg Jah) megmaradt, de egyre inkább elmarad a folklór és a Zion Afrikai Keresztény Egyházakra jellemzõ misztikumhoz való kötõdés. Természetesen több mozgalom is létezett s az F.F.H. az egyik volt csak a legfontosabb közül. Számos más kutató (többek között John Homiak) állítja, hogy a dreadlock mozgalom nem az F.F.H.-val indult, hanem a Higes Knots nevû szervezettel, s õk voltak azok is, akik az "ital"-életmódot és a dreadtalk-ot bevezették. Valószínû, hogy az egész folyamat a különbözõ rasta csoportok között párhuzamosan folyt, mintegy "dub" verzióként, amely adott volt, s mindenki elkészítette a saját "remixét". Akárhogy is, az 1960-as évekre a rasta mozgalom egy jellegzetes arcot öltött, mely már sokban különbözött az 1930-as idõszak mozgalmaitól. 1962-ben Jamaika elnyeri függetlenségét, s erre az idõszakra tehetõ az F.F.H. szervezetének felbomlása is. Ez egyrészt köszönhetõ, hogy számos vezetõjüket bebörtönzik (fõleg a ganja miatt), a másik pedig, hogy elkezdõdik a demográfiai változás Jamaikában. Számos tag más városrészbe költözik stb.

(írta: Sebõ)

 

 
Free Mp3

Még több Mp3 INGYEN!:

SAJNOS TÖRÖLNI
KELLETT A LINKEKET!!!

MAGYARÁZAT A VENDÉGKÖNYVBEN!

ELNÉZÉSETEKET KÉREM!

REMÉLEM AZÉRT

EZENTÚL IS LÁTOGATJÁTOK

MAJD AZ OLDALT!

PEACE AND HARMONY!

 
Szavazás
Az előző szavazás nyertesei feltöltés alatt vannak:)!!!
Milyen zene legyen fent???

Ladánybene27
Beenie Man
Yellowman
Gregory Isaacs
Mustafa Sandal
Super Cat
Wayne Marshall
Fantan Mojah
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Reggae player
 
Eddigi látogatók
Indulás: 2005-02-18
 
Ez egy óra!
 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Ganja játékok
 
Filmek (Ganja)
 
Jamaica
 
Webcamerák
 
Reklám

Szavazz az oldalra!
=>Katt IDE

 

  

    

    

      

 

    

 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 

Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!